اقرأ التفاصيل
recent
أخبار عاجلة

فضفضة أم مصرية

 فضفضة أم مصرية





     فضفضة أم مصرية


بقلم : منال فؤاد  القرماني

أخصائية صحة نفسية وتربية خاصة 


أبني في رحلة

عندما نقوم برعاية أحدى الأزهار أو النباتات نكون حريصين دائما في معرفة المعلومات اللازمة لرعايتها والاهتمام بها حتى تزهر وتكبر وحينها، نكون سعداء بما وصلنا له وايضا نكون حريصين على ألا تبدد الزرعة أو يساء استعمالها،لأننا تعبنا في رعايتها وأصبحت صديقة لنا في أوقاتنا المختلفة حينما نحكي له عما حدث لنا وماذا فعلنا ؟ وماذا كنا ننتظر أن نجد من ردت أفعال؟



هكذا تكون حياتنا مع من نحب ومع فلذات أكبادنا، الذين نجد فيهم حصاد الأيام والساعات التي قضت من العمر ونتمنى أن يكملو النقص في حياتنا.



وأن يصبحوا امتداد لنا فنرى فيهم ما مضي من العمر .



ولكن كثير منا فى رحلة العمر معهم نتعامل معهم بمفهومما وتربيتنا وننسى أنهم ولدوا في زمن آخر وسينموا ويكبروا فى زمن مختلف كل الاختلاف عما سبق ، فأفكارنا  لن تكون مثل افكار آباءنا وأمهاتنا .



قد نكون متأثرين بهم ولكن مع وضع كلا منا اللمسات النهائية الخاصة بكل منا وتجربته الخاصه به .



وفي النهاية ستجد فكر متطور متماشى مع أفكار العصر الحالب وحينما نربي أبناءنا يجب أن نراعى ذلك وأن نؤهلهم لمواجهة عصرهم بأفكاره ومعتقداته.



من منا لم يمر بمرحلة المراهقة ؟

ولكن لا يجوز أن تحاسب أبنك وتقارنه بيك في نفس المرحلة ،لأن أحنا اتفاقنا أن عصرنا غير عصرهم  ، لأزم أنا اللب أبتدي أواجه واتعلم واتغير علشان تحديات الزمن الحالي والقادم.



أهم حاجه واحنا في الرحلة متنساش أن في أساسيات لاغنى عنها  زي أي رحلة عادية زي ما بنعمل حساب المياه والعصائر والمفروشات...ألخ 



لازم نعمل حسابنا واحنا بنربي أبناءنا في اساسيات يتعلموها علشان دي هتبقى حصن ليهم وليك بعد كده وتبقى الرادع وفي نفس الوقت الطريق اللي بيه يفضل الباب مفتوح بينكم .



 اولآ  : لازم أبني يعرف ربنا  ويبقي همه الأول إزاي ربنا يكون راضي عنه .


ثانيا: لازم أبني يتعلم ازاي يحترم الكبير ويكون رحيم  لازم أبنب يتعلم يعتذر لما يخطئ ويكون صريح وميكذبش لازم نكون أصحابهم مش مجرد أب أو أم    أملي عليهم الأوامر والتعليمات وأوافر لهم إحتياجاتهم المادية.



فى نهايه الرحلة هيكون معانا صحاب وسند وأولادنا هيكونوا فخر لينا مهما گانوا  مش لازم يكونوا مهندسين ولا دكاترا المهم  أنهم يكونوا متربين عارفين ربهم ، يكونوا محترمين فالتربية أولا ثم أب شئ آخر .



 لما يكون أبنكم متعافي نفسيا وصحيا بالدنيا وما فيها صدقونى.



خليك صديق ورفيق ورحيم أتعلم وعلم أبنك اتعلم وخلي أبنك يتعلم ازاي يتعلم .

google-playkhamsatmostaqltradent